- Решетняк Наталія Олексадрівна
-Мельничук Ірина Григорівна
Помічник вихователя:
Велику
роль у залученні малюка до світу математики відіграють батьки. Звичайно,
вихователь під час занять, індивідуальної роботи, спостережень, екскурсій,
дидактичних т сюжетно-рольових ігор формує у дитини елементарні
логіко-математичні знання, уявлення вміння та навички, однак спонукати дитину
до пізнання - це завдання найближчих їй людей а до того ж чудова можливість
поспілкуватися зі своїм малям.
Навчання
дошкільника математики - це передусім не накопичення у нього математична знань
та елементарних уявлень про число, множину, геометричні фігури, лічбу,
класифікація вимірювання, орієнтування у просторі і часі, а формування
логіко-математичної компетентності - тобто вміння застосовувати ці знання у
повсякденному житті. Процес цей має бути неперервним, цілісним і наскрізним,
тобто здійснюватися не лише на відповідних заняттях чи під час перебування
дитини у дошкільному закладі, а повсякчас: вдома, на прогулянці, на відпочинку.
Адже «математика» оточує нас повсюди, це і має показати та пояснити дорослий
малюку, зацікавлюючи його та підтримуючи стійкий інтерес до цієї захопливої
науки.
Ось
декілька порад батькам про те, як можна розвивати логіко-математичне мислення
дитини у невимушеній «домашній» обстановці, під час повсякденного спілкування.
«Математичні»
поради на щодень
На прогулянці
На прогулянці
•
На прогулянці не звертайте увагу
дитини на цифри на будинках, машинах, рекламних щитах, вивісках. Називайте
малюкові цифри, які бачите, і просіть, щоб він їх повторив. Для цього пограйте
у гру «Відлуння»: нагадайте своєму маляті, що ви у горах чи у будинку чули як
луна «повторює» останні слова, і запропонуйте йому на певний час стати такою
луною. Наприклад : «Я скажу чотири, а ти повториш за мною двічі (тричі...)
«чотири», «чотири»... Така гра не лише допоможе дитині запам'ятати числа, а й
сприятиме закріпленню навичок лічби, розвитку уваги.
У
кімнаті
• Коли дитина просить, щоб ви почитали їй улюблену казку, оповідання,
віршик, перед ті як задовольнити її прохання запропонуйте їй знайти відповідну
сторінку за номером (від 1 10).
•
Якщо ви зібралися пересадити кімнатні
квіти, запропонуй дитині взяти участь у процес підібрати горщики відповідного
розміру, полічити їх, можна розкласти перед нею пластмас горщики різні за
розміром і дати завдання скласти їх один на один за принципом мотрійки. Можна
також пропонувати викладати з них аераційні ряди, групуючи за певними ознаками
Цей процес не лише захоплює малюка, а й розвиває у нього мисленнєві операції
аналізу та серіації.
•
Заохочуйте дитину самостійно
організовувати свій ігровий простір. Наприклад, запропонуйте гру «Кафе». Нехай
малюк сам підготує необхідні атрибути, обладнає дизайн приміщення, згрупує
предмети, які будуть використовуватися у грі, за якістю (масою, формою,
кольором, величиною), множинами (кондитерські вироби, напої, фрукти),
виготовить та розклеїть цінники. А ви, відвідуючи «кафе» свого малюка, не
забувайте хвалити його старанність.
На
кухні
•
Під час приготування обіду
спонукайте малюка лічити овочі та фрукти. Наприклад, запитайте, скільки в
кошику для приготування борщу моркви, буряка, картоплі, цибулі.
•
Попросіть перебрати квасолю та
горох у різні ємкості. Або висипте на тацю макарони за формою та розміром і
запропонуйте розкласти їх за однією або двома ознаками. Це завдання розвиватиме
вміння дитини класифікувати предмети, а також дрібну моторику т; сенсорику.
•
Коли варите кашу, запропонуйте
малюкові умовною морквою відміряти крупу. Наприклад, попросіть у нього три
склянки крупи для варки або скажіть, нехай визначить, скільки ще склянок крупи
залишилося у мішечку чи посудині для її зберігання.
В
природі
•
Виїжджаючи з дітьми на природу (на
берег річки, озера чи моря) можна зайняти їх пошуками «курячого бога». Це
камінчики з діркою, які, за словами людей, приносять щастя
тому,
хто їх знаходить. Камінчики можна лічити, групувати за розміром, кольором,
нанизані на нитку.
•
Можна полічити, хто знайшов більше
камінчиків, порівняти, чиє намисто найдовше шляхом накладання одне на одне.
• Цікаво буде оголосити конкурс на знаходження найменшого чи найбільшого
камінчика.
•
Камінчики, які мають незвичну
форму, можна розфарбувати фарбами, восковими олівцями.
•
3 шишок, каштанів, камінців,
листочків, гілочок попросіть дітей викласти якусь геометричну фігуру або інше
зображення, порівняти, яких матеріалів використано більше.
•
Під час спостережень За деревами
спонукайте дитину лічити кроки до дерева (точний окомір), листочки на дереві,
пташок, які прилетіли чи відлетіли. Для розвитку орієнтування просторі
запитуйте малюка, у який бік хиляться гілочки, коли дме вітер, - вправо чи
вліво; х живе на дереві, а хто під ним.
•
Для розвитку вміння порівнювати за
величиною пропонуйте такі завдання: знайти найвищий дуб; обійняти найтовстіше
дерево; виміряти мотузкою товщину клена та прикласти до умовної мірки; викласти
з листочків велике та маленьке коло, найдовшу, найкоротшу доріжку; підійти до
найвищого дерева.
Ігри на упізнавання
•
Запропонуйте дитині пошукати
навколо себе предмети, що мають форму яких-небудь геометричних фігур, - їх
навколо величезна кількість.
•
Запропонуйте малюкові назвати
геометричні фігури, які використовував художник для малюнків.
• Запропонуйте дитині на дотик дістати з мішечка предмет певної форми.
•
Покажіть дитині декілька
геометричних фігур. Попросіть її заплющити очі й заховайте одну з них.
Запитайте, що саме заховане.
Мозаїка
Ця
гра допоможе вашій дитині краще орієнтуватися в геометричних фігурах і
навчитися і
називати. Грати в неї необхідно разом із дитиною,
ніби допомагаючи їй. Для гри потрібно намалювати на аркуші паперу який-небудь
візерунок або картинку, що складається з геометричних фігур і розфарбувати
фігурки нарізані з кольорового паперу фігурки, які підходять за розміром,
кольором і формою до фігур, на малюнку. Дитині необхідні називати яка фігурка
їй потрібна і якого кольору, а ви знаходитимете і подаватимете їй ці фігурки.
Потім доречно помінятися з дитиною, щоб ви називали їй фігурки з малюнка, а
вона їх шука серед вирізаних.
Така
гра дуже швидко навчить дитину правильно називати фігури, а крім того,
допомагатиме їй розвивати мовлення.
Малюнки з фігур
Наступний
етап гри складніший для дитини. Проте саме ця гра сприятиме розвитку навичок
креслення малюнка і його аналізу.
Запропонуйте
дитині самій, олівцем чи фломастерами, намалювати, використовуючи тільки
геометричні фігури, різна картинки. Почати краще з будиночків, казкових веж і
машинок. А далі надайте дитині можливість обирати самій.
Як
бачите, розвивати логіко-математичне мислення вашого малюка -цікаво і цілком
доступно у домашніх умовах. Крім того, всі наведені завдання сприяють
формуванню не лиі відповідних математичних вмінь, але й загальної життєвої
компетентності дитини, розширюють її світогляд та закріплюють набуті знання з
інших галузей.
Малюк
спостерігає, запам'ятовує, осмислює все, що його оточує, і вчиться думати і
мисли логічно. Допоможи йому б цьому!
Коли
твій карапуз тільки народжується, в нього від природи вже закладений величезний
потенціал, розкривати який можна лише в процесі постійного саморозвитку. Ти
напевно чула про те, що в ранньому віці дитина сприймає і запам'ятовує
інформацію дуже швидко.
Крім того, дані знання стають прекрасної опорною базою на все життя.
Логіка для дітей не просто знання букв, цифр, навколишнього світу, а основа
раціонального мислення і базис
хорошого інтелекту.
Логічне мислення необхідно, щоб правильно викладати свої думки, міркувати,
об'єктивно оцінювати події та дії.
Ігри,
що розвивають логіку школярів, досить різноманітні. Існує величезна безліч
настільних ігор: доміно, морський бій, шашки, шахи, монополія, навіть
хрестики-нулики. Ал як же розвивати логіку у найменших і чи потрібно це робити?
Звісно так!
До року
3
перших днів життя можна зайнятися підготовкою до розвитку не тільки дрібної
моторики та мовлення, а й логіки за допомогою пальчикових ігор. Малюк
насамперед вчиті усвідомлювати, де яка частина тіла у нього знаходиться, і
контролювати кожну. Потрібно обов'язково показувати на собі і на ньому, де в
людини ніжки, ручки, носик і очі.
Коли твоєму карапузові
виповниться 6 місяців, логічні ігри придбають для нього більш зрозумілі обриси,
в них вже більшу частину дій повинен здійснювати сам малюк. Пограй з ним в
кубики або в пірамідку. Вона буває різних видів, але суть одна: на більший
предмет ставиться менший і так далі. Спочатку всю гру показуєш ти і неодмінно
коментуєш те, що робиш: "Ставимо на великий стаканчик другий трохи
менше". Для початку буде достатньо два кружальця або два кубика (великого
розміру і поменше). Саме з засвоєння поняття "великий-маленький" йде
первинне освоєння логічних ігор.
Є
ще цікава гра на тактильні відчуття, за допомогою яких ти легко зможеш
розвинути логіку. Візьми різні за фактурою речі: м'які і тверді. Розкажи
дитині, які вони, дай помацати Потім запропонуй розподілити: в один кошик
склади тверді предмети, а в іншу - м'які.
Від року до трьох
Від року до трьох років варіанти логічних ігор значно розширюються.
Можна грати в різь лото: овочі, фрукти, тваринні, меблі, пори року, транспорт
та інші. За допомогою лото дитина вчиться узагальнювати предмети за формою,
кольором, класифікувати їх, знаходити загальні ознаки й відмінності.
Використовуй
у розвитку логіки також "говорять будиночки", усередині яких картинки
овочів, фруктів, тварин і їхні голоси. "Ті,
що говорять будиночки" розвивають мова ї поповнюють
словниковий запас карапуза. Грай з маленьким в сортери, рамки-вкладиші,
мозаїку, конструктори, пазли, логічні іграшки, які навчають відокремлювати
частину від цілого.
А
ігри в геометрію сприяють розвитку уваги у дитини, вчать вибудовувати логічні
ланцюжки,
Накресли
на папері нескладні геометричні фігури - коло, трикутник, квадрат, після чого
намалюй предмети, які схожі на ці фігури, наприклад, сонечко, подушку, ялинку.
Завдання твого малюка - співвіднести предмет з геометричною фігурою. У таку гру
можна грати не тільки вдома, але й на вулиці.
Коли
вирушаєте разом на прогулянку, не забудьте захопити з собою картки, де будуть
зображені всілякі геометричні фігури. Показовий їх малюкові і пропонуй йому
знайти такі я фігурки, тільки у дворі. Припустимо, в якості кулі виступить
м'яч, а в якості квадрата - пісочниця.
Чи знаєш
ти, що навіть у такому ранньому віці можна загадувати загадки?
Звичайно
ж, вони будуть найпростішими і будуватися у формі запитань: "Хто говорить
мяу- мяу?", "Хто гавкає у дворі?", "Що за місце, де спить
маленький?" Однак прості загадки-питаня чудово розвивають логіку дитини.
Від трьох
Для розвитку логіки в
три рочки всі ігри, в які вже грали, ускладнюй завданнями і проси більше
міркувати. Наприклад, чому екран телевізора і подушка схожі один на одного? Чим
вони відрізняються і що у них спільного?
У цьому
віці малюка захоплюють рольові ігри. Тому грай з ним в "Професії",
вчи співвідносити професію людини з інструментами. Покладемо, для кухаря
потрібні каструля фартух, ковпак, поварешка, а для доктора - халат, таблетки,
уколи, мікстура і т. Д. Обов'язкові задавай навідні запитання: для чого,
навіщо, чому саме це необхідно? .
Разом
з моторикою можна розвивати і логіку, нанизуючи на шнурок намиста або
різнокольорові макарони, які ти можеш зробити сама. Завдання в тому, що
нанизувати слід певному порядку. Спершу починай з двох видів, червона
намистинка, потім синя, знову червона і синя. Після того як дитина впорався із
завданням, гру можна ускладнити і використовувати не два, а вже три кольори.
На
прогулянці згадайте гру "Продовж за мною". Скажи початок пропозиції,
а крихітка нехай продовжує. Наприклад: "Кішка бігає, а горобець....",
"Дощик травичку мочить, а сонеч ...",
"Дерево високе, а трава...". Фантазуй і вигадуй нові пропозиції,
головне, щоб малюку було цікаво.
Ще
однією цікавою грою на прогулянці стане "Продовж слово". У цьому
випадку ти говориш дитині початок слова, а він повинен продовжити. Наприклад:
"Кіш ...", "Соба ...",
"Д ...", "Дере..." Слів може бути стільки, скільки
знає твій карапуз. Грайте в такі ігри як можна частіше, щоб маленький вчився думати,
паралельно вивчаючи світ, який його оточує.
Діткам
постарше пропонують більш складні ігри:
"Знайди
зайве" Слід знайти зайвий предмет, який відрізняється від інших за
кольором або формі.
"Асоціації"
Різні за змістом картинки, до яких підбираються відповідні пари. Наприклад, /
вилки - тарілка і чашка, до замку - ключик, до ліжечка - подушка або ковдру.
Розвивати
логіку важливо у дітлахів будь-якого віку, причому не варто зупинятися на
досягнутому. Якщо малюк легко справляється із завданнями свого віку, то
запропонуй йом) завдання більш високого рівня. І якщо ти хочеш, щоб дитина
чітко викладав свої думки і буї на "ти" з математикою в школі,
постався до розвитку дитячої логіки з усією відповідальність
Рухома логіка
Розвивати
логіку можна не тільки настільними іграми, але і рухливими. Наприклад, ігри:
м'ячем. Кидаючи один одному м'яч, необхідно називати їстівне і неїстівне
(домашні і дикі тварини, птахи, риби), їстівне слід ловити, а неїстівне -
відбивати. Ще пограй з м'ячем у "Попадалкі". Перед малюком стоять два
кошики синього і зеленого кольору. Він повинен потрапити м'ячем в одну з
кошиків. Але перед кидком карапузові дається завдання, припустимо: "Влуч у
кошик кольору трави!" Дитина повинна вибрати зелену кошик і кинуті в неї
м'яч.
Що я бачу?
Постійно,
де б ти не перебувала зі своїм малюком (на вулиці, в торговому центрі, будинки,
зоопарку, магазині), звертай його увагу на кількість деяких елементів, на
колір, форму і розташування.
Для
нашої собачки ми поставимо три тарілки, у нього є чотири лапки, два вушка, один
хвостик і один ніс. Це познайомить дитину з математикою ще в ранньому віці і
навчить буть спостережливим.